torstai 19. kesäkuuta 2008

KOULUTUSTAVOITTEET YKSILÖLLISIÄ RATKAISUJA

Koulutustavoitteita tarkasteltaessa yksilölliset ratkaisut ovat merkittäviä. Tutkimusta voidaan kohdistaa muun muassa siihen, miten opiskelijat toteuttavat omia tulevaisuuteensa ulottuvia hyvinvointiasioita mahdollisimman hyvin. Julkisuudessa on ollut kiinnostava esimerkki, miten koulun päättöluokkalainen on vaikuttanut opiskelunsa kulkuun. Hän on tehostanut opiskeluansa niin paljon, että todistuksen keskiarvo on noussut edellisestä vuodesta jopa yli numeron verran. Todistuksen parantaminen on innostanut häntä jatkossa lukio-opintoihin. Miten asetettuihin koulutustavoitteisiin yleensä päästään, riippuu oppimisympäristöstä. Koulussa voidaan kiinnittää huomiota, että oppimisympäristö olisi mahdollisimman myönteinen oppimisen kannalta. Koulun oppimisympäristössä vaikuttavat oppimismenetelmät, jotka ovat nykyään yhä enemmän yhteydessä tieto- ja viestintäteknillisten sovellusten kanssa. Koulutustavoitteisiin pääsy riippuu opettajien tiedoista ja taidoista sekä asenteista. Opettajat ovat eräänlaisia arvovaikuttajia, mitä tekijää ei voine sivuuttaa nykyisessäkään muuttuvassa koulumaailmassa. Heidän myönteistä asennoitumistaan tarvitaan haasteellisten koulutustavoitteiden saavuttamisessa. Koululla on merkitystä niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat, kuten mahdollisesti edellä mainitun oppilaankin tapauksessa, koulutustavoitteiden nostamiseen. Tavoitteiden saavuttamista edistää opettajien jatkokoulutus, jonka avulla saavutetaan niitä tietoja taitoja, joita uusimmat tieto- ja viestintätekniikat muun muassa pedagogisesti edellyttävät. Monipuoliset opetusmenetelmät tukevat yksilötasolla tapahtuvaa oppimisprosessia, jonka taustalla on opetussuunnitelma. Koulu on pyrkinyt olemaan vuorovaikutteisesti läheisessä yhteydessä yhteiskunnan kanssa, joka on huomannut tieto- ja viestintätekniikan hyödyn kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Yhteiskunta on kehittänyt koulutusta, johon on vaikuttanut tutkimukseni mukaan koulutuspolitiikan muuttuvat oletukset kansallisista koulutusarvostuksista ja koulutuspalvelujen priorisoinnista.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: