maanantai 11. elokuuta 2008

ARVIOINTI MONIPUOLINEN TAPAHTUMA

Oppilaitosten arviointia on pohdittu julkisuudessa ajankohtaisuutensa vuoksi. Jotkut ovat olleet niin kiinnostuneita koulutuskysymyksistä, että ovat julkaisseet peruskouluja koskevia mittaustuloksia. Koulujen keskiarvoja on verrattu toisen asteen nivelvaiheessa. Viestimien avulla on esitetty, miten oppilaat ovat menestyneet perusopetuksen päättöluokilla. Tiedot ovat koostuneet jakaumista, joiden avulla voidaan todeta päättöluokkien järjestys. Asia on kiinnostava, sillä arvosanat vaikuttavat jatko-opintojen avautumiseen. Arviointiin on siten kiinnitettävä erityistä huomiota. Tavoitteena on säädösten velvoittamana oikeudenmukainen arviointi, joka on arvioitsijoiden ammattitaitoon kuuluva osa-alue. Luotettavien arvosanojen avulla voidaan vaikuttaa koulujen arvostamiseen, joka ilmenee peruskoulun alakoulun ja yläkoulun nivelvaiheessakin. Arviointikysymyksiä on pohdittava huolella: miten mittauksia tulisi suorittaa. Menettelynä on esitetty täydennyskoulutusta, jonka avulla arviointiongelmia vähennettäisiin. Johtopäätöksiä tehtäessä on mietittävä, mitkä taustatekijät vaikuttavat opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamiseen. Peruskoulun yläkoululaiset ovat valikoituneet melko usein suosittuihin kouluihin, joiden pedagogiset ratkaisut ovat ehkä onnistuneempia kuin muilla. Koulutustavoitteiden saavuttamista ovat edistäneet laadukas kodin ja koulun yhteistyö sekä eri tahoilta saatu kannustus. Edellä olevien tekijöiden lisäksi on perusteltua pohtia myös oppilaiden aikaisempaa koulumenestystä ja koulun koon merkitystä sekä opettajankoulutuksessa saatua koulutusta, jota kenttätyössä tarvitaan. Koulun yleiset viihtyvyystekijät ja tukipalvelut edistävät koulussa saavutettuja oppimistuloksia. Oppilaanohjauksen ja terveydenhuollon laatu ovat myös niitä hyvinvointitekijöitä, jotka on otettava huomioon arvioita tehtäessä. Peruskoulun oppilaiden päättötodistusten arvosanat ovat pyrkineet kohoamaan. Arvioinnin kehitystä osoittavat tutkimusteni tulokset ja julkisuudessa esitetyt. Tavoitearvioinnissa arvosanojen on tarkoituskin kohota selittäen hyviin koulutustavoitteisiin pääsyä. Arvioinnin tulee kohdistua myös niihin kysymyksiin, miten koulu edistää oppilaan tasapainoista kasvamista, oppimista ja miten se tukee minäkuvan ja itsetunnon kehittymistä. Arvioinnin on kohdistuttava myös siihen, miten laadukasta perustietojen, taitojen ja käyttäytymistapojen opetusta oppilaat ovat saaneet kouluissa ja kodeissa. Tutkittaessa koulutustavoitteiden saavuttamiseen kuuluvia eroja muuttujat on vakioitava luotettavan kokonaisarvioinnin saamiseksi. Tutkimusta havainnollistavat suoritustason profiilipistemäärät, joiden mukaan voidaan suunnitella erilaisia pedagogisia tukipalveluja.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: