tiistai 11. helmikuuta 2014

Pelaaminen on suosiossa

Pelejä on monenlaisia, joita harjoitetaan. Peleissä on tarkoitus toimia sääntöjen mukaan. Muun muassa tavallisissa lautapeleissä pelataan sääntöjen mukaan. Mitä voidaan toisaalta sanoa jäällä tapahtuvista peleistä ja tuomarityöskentelystä pelien johtamisessa? Loukkaantumiset ovat melko yleisiä pelikentillä. Tuomareiden on uskallettava johtaa peliä laadittujen ja sovittujen sääntöjen edellyttämällä tavalla. Miten käynee muun muassa olympiakisojen peleissä? Edellä mainitut pelit hallitaan, mutta muuttuvat "poliittiset kuviot" saattavat vaikeuttaa toiminnan ennustettavuutta. Toiminnan laatua arvioitaessa ehkä kysytäänkin, onko yhteiskunnalle tuttu poliittisen pelin käsite.

Kun pelejä pelataan, niin niiden aikana keskustellaan ja "parannetaan maailmaa", jota kuvaa seuraava kahden henkilön tapaaminen rahapelien merkeissä:
- Minulla on tässä kädessäni euron kolikko. Voitin sen lottopelissä. Pelataanko?
- Pelataan vain. Rahapelit ovat minua jostain syystä kiinnostaneet. Olen voittanutkin, esimerkiksi vedonlyönnissä. Olenkohan tulossa peliriippuvaiseksi? Nyt mahdollisia olympiavoittajia on kiinnostava arvailla ja mitalimääriä veikata. Miten tämä rahapeli jatkuu?
- Jos vastaat myöntävästi, saat euron kolikon, mutta jos et, minä voitan. Niin, eurosta ja Euroopan unionista puhutaan jatkuvasti julkisuudessa. Euro on politiikan välinekin, eikä aina pelkkä maksuväline. Oletko pelannut meneillään olevaa rahapeliä?
- En ole pelannut, vaikka olen perehtynyt moniin rahapeleihin.
- Vastasit kieltävästi, joten minä voitin euron. Valitettavasti sinun kannaltasi, jos tässä olisi tosi kysymyksessä.
- Opin taas uuden rahapelin, jota kokeilen muuallakin. Mitähän europeliä sitä oikein pelataan laajemmissa ympyröissä? Oletko itse ajatellut asiaa vai kysynyt ehkä konsulteilta? Olen huomannut, että konsultteihin vedotaan melko helposti päätöksenteossa.



Terveisin


YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi


Kuopio

Ei kommentteja: