tiistai 26. elokuuta 2014

Ulkopolitiikkaa yhteistoimin


Ulko- ja turvallisuuspolitiikan onnistuminen on yhteydessä henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan vastuuhenkilöiden on ymmärrettävä päätöksenteon vaikutusyhteydet, muun muassa Ukrainan kysymyksen kohdalla. Miten laadukkaasti ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa on hoidettu? Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on jatkuvasti otettava kantaa peruskysymykseen, miten "vantterissa" käsissä Suomen laivan ruori on, kun laivamme seilaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan merillä. Tähän peruskysymykseen on jatkuvasti vastattava tyhjentävästi.

Ukrainan ongelman kohdalla kysytään, miten ulko- ja turvallisuuspolitiikasta vastuussa olevat toimivat ratkaisun löytämiseksi. Kriisien puhjettua on tiedostettava ajoissa seurausvaikutukset. Näin ei ole käynyt Ukrainan kysymyksen kohdalla. Arviointitaito on ollut puutteellista. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vaaditaan osaamista. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan kunnollinen hoitaminen on päätöksenteon taitolaji. Edistävätkö esillä olevat pakotteet Ukrainan kriisin myönteistä ratkaisua? Avautuvatko "muurit" todella näiden menettelyjen avulla?

Kun Ukrainan kysymys nousi polttavana esiin, sovittuja virallisia tapaamisia jätettiin henkilökohtaisina tehtävinä hoitamatta. Maamme on yleensä toiminut rauhanvälittäjänä. Henkilökohtaiset tapaamiset ovat tärkeitä kriisien alkuvaiheissa. Unohtumaton pukeutumisviestintä ei edistänyt Ukrainan kysymyksen myönteistä ratkaisemista. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan viestittäminen on hoidettava vastuullisesti. Tiedotusvälineiden on kerrottava luotettavasti ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, mikä merkitsee eri puolien tarkastelua. Käytettävissä olevat resurssit on suunnattava mahdollisimman oikein.

Ukrainan ongelman kohdalla on arvioitava ulko- ja turvallisuuspolitiikan laatua. Perusteltua on kysyä, miksi ratkaisun löytäminen on vain etääntynyt. Maamme on välitettävä kokemustaan ja osaamistaan Ukrainan kysymyksen ratkaisemiseen. Eri osapuolten väliset suhteet eivät enää saisi kärjistyä. "Kädenpuristuksia" tarvitaan. Henkilökohtaisia tapaamisia on pyrittävä edistämään. Ulko- ja turvallisuuspoliittisen sanomamme on välityttävä myönteisessä valossa ja rakentavasti muille. Se on mahdollista, jos on "tahtoa". Maamme on jatkettava pitkää ulko- ja turvallisuuspoliittista linjaansa, jota on aikaisemmin arvostettu maailmalla. Ulko- ja turvallisuuspolitiikka on ollut yksituumaista, jota kansalaiset ovat tukeneet.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan kohdalla on ongelmaista, kun "oman ideologian suuntaiset näkemykset" nähdään vain arvokkaina. Tästä on merkkejä olemassa ulko- ja turvallisuuspolitiikan alueella. Jos ulko- ja turvallisuuspolitiikassa toimitaan yksipuolisten näkemysten pohjalta, ulko- ja turvallisuuspolitiikka vääristyy kokonaisymmärryksen kannalta. Joskus arveluttaa, kun ulko- ja turvallisuuspolitiikasta vastuussa olevat vetoavat asiantuntijoiden käsityksiin päätettävistä asioista, vaikka heidän pitäisi olla itsekin asiantuntijoita. Sitähän ulko- ja turvallisuuspolitiikan päätöksentekoon kuuluva paikka edellyttää. Asiantuntijoiden lausunnot saattavat poiketa vieläpä paljonkin toisistaan.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan hoitumista seurataan ja ollaan kiinnostuneita ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevista seminaareista ja keskusteluista. Eri poliittiset tahot yrittävät mediavälineiden avulla käännyttää kansalaisia omalle ulko- ja turvallisuuspoliittiselle kannalleen. Ukrainan kysymystäkin on yritetty käyttää omien tavoitteiden saavuttamiseksi. Ulko- ja turvallisuuspolitiikka on pitkäjänteistä työtä, jossa on käytettävä harkintaa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan kokonaishahmottaminen vaatii omaa itsenäistä ajattelua ja sisäistämistä.



Terveisin



YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi



Kuopio

Ei kommentteja: