perjantai 17. helmikuuta 2017

Koulua käydään - asioita sisäistetään

Ajankohtaista on pohtia Lahden kisojen suunnittelua ja päätöksentekoa. Ihmiset arvioivat muun muassa juomavesiratkaisuja, jotka on nostettu esille julkisuudessa. Merkittävää on miettiä myös Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistussuunnitelmia ja liikenneratkaisukaavailuja. Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskettaa vertauskuvallinen kysymys:

- Miten Suomen laivaa ohjataan ulko- ja turvallisuuspolitiikan merillä?

Ajankohtaan liittyvät myös Kuopion torin tapahtumat, kun huomattiin pitkä kuorma-autojono. Näkymä tarkoitti sitä, että abiturientit olivat "penkkariajelullaan". Liikennöitsijät olivat saaneet ajomääräysten johdosta "mainoskeikan". Abiturienteilla oli kiloittain karkkeja varattuina. He tietävät, että tilaisuuden seuraajat pitävät karkeista. Kauppojen karkkihyllyt vaativat jatkuvasti täydennystä.

- Mitenkähän monta tonnia on kaikkien Suomen abiturienttien heittämien karkkien yhteismäärä ja millaiset ovat niiden terveysvaikutukset? Tässä olisi tutkimuksen aiheita meille, Pisa-tutkimuksiin osallistuneille, joista osasta tullee aikanaan "terveysalan tutkijoita".

- Karkkeihin sisältyvillä verovaroilla ylläpidetään osin "suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa". Veroilla kustannetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa, koulutusta ja muita kansalaisten tarvitsemia palveluja sekä rahoitetaan tulonsiirrot.

- Talouselämän asioihin "saadaan tuntumaa" Yrityskylä Itä-Suomi -oppimisympäristössä, joka sijaitsee Kuopiossa. Toiminta tavoittaa tuhansia asianosaisia, jotka ovat Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan alueelta.

Koulujen "digimaailma" on kiinnostava opetussuunnitelman ja tietoturvan toteuttamisen kannalta. Perusteltua on kysyä, miten "oikeudenmukaisesti" asetetut tavoitteet toteutuvat koko Suomen alueella. Vastaus on haastava päätöksenteolle.

- Mitenkähän "digiloikka" onnistuu yhteiskunnassa? Ohjelmat uudistuvat ja laitteet vanhenevat. Kännyköiden akkuja on jatkuvasti ladattava virran ehtyessä.

- Tunnemme omakohtaisesti "digiloikan", joka on ollut jatkuvasti esillä julkisuudessa. Oppikirjat ovat vähentymässä, ja "digivälineet" ovat tulleet tilalle.

- "Penkkariajelut", jotka ovat iloinen perinnetapahtuma, muistetaan kauan. Vanhemmat kertovat omista kokemuksistaan mielellään: "Miten kaikki tapahtuikaan ennen?"

- Näitä "penkkariajeluja" ovat seuranneet koulujen "vanhat". He miettivät nyt puolestaan, miten he suorittaisivat "penkkariajelunsa" helmikuussa 2018. Menestystä perinteiden jatkamisen arvostukselle.

Ylioppilaskirjoitusten "digiväkeä" kiinnostavat tiedotusvälineiden "penkkariajeluja" koskevat kuvaukset. Tulevina jatko-opiskelijoina he pohtivat palvelujen kehittämistä. Arvoja ja hyvinvointia miettiessään he kysyvät aiheesta, millaisella päätöksenteolla asioita hoidetaan tulevaisuudessa.

Kun päätöksenteossa toimitaan "perustuslain hengessä", jälkikäteen ei tarvitse selitellä tapahtuneita asioita. Joskus on syytä pysähtyä miettimään tilannetta, "miltä asiat näyttävät ulkoapäin tarkastellen". Ratkaisuissa on "sulateltavaa", jos päätökset ovat tulkittavissa monella tavalla johdonmukaisuuden puuttuessa. Asioiden sisäistäminen merkitsee eriarvoistumisen estämistä: "Kun voimia riittää, on taitoa tehdä hyvää."



Juhlavuoden 2017 terveisin



YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi

Kuopio

Ei kommentteja: