maanantai 21. heinäkuuta 2008

AIKUISKOULUTUKSEN KEHITTÄMISTÄ TARVITAAN

Koulutusta kehitettäessä on kiinnitettävä huomiota perustellusti myös aikuiskoulutuksen koulutustavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Valintaprosessit ovat aikuiskoulutuksen alueella yhteydessä esimerkiksi opettajankoulutuksen opiskelijavalintoihin. Ne ovat tällä hetkellä ajankohtaisia ilmiöitä, joita koskettavat erilaiset muutokset. Opettajankoulutuksen vaiheista on valmistunut historiallisia selvityksiä. Koulutusta järjestettiin aikoinaan väliaikaisina koulutuspoliittisina ratkaisuina, joita lainsäädäntö velvoitti. Koulutuksen tarkoituksena oli tyydyttää vallitsevaa opettajatarvetta, jota esiintyi eri alueilla. Väliaikaiseksi tarkoitettu menettely on saanut myöhemmin pysyvän sijan koulutuspalvelujen tuottamisessa ja rahoittamisessa. Opiskelijavalintojen kohdalla on merkittävää saada palautetta yksilötason kokemuksista ja tuntemuksista arvioitaessa opiskelijavalintojen onnistuneisuutta. Opiskelijavalinnoissa hylätyksi tulleiden kokemukset antavat tietoa ja argumentointipohjaa koulutuspolitiikan arviointia varten. Tutkimusten mukaan useat pyrkijät ovat kokeneet jonkinlaista epäoikeudenmukaisuutta tapahtuneissa opiskelijavalinnoissa. Tutkimustulokset vaihtelevat sen mukaan, millaisia henkilöitä koulutukseen valikoitumattomat ovat. Hakijoiden mielipiteet kuvaavat henkilökohtaista motivaatiota tulla opettajaksi silloinkin, kun ei ole tullut valituksi koulutukseen. Koulutuksen valikointiin liittyviä tapahtumia, jotka koskettavat yksilöitä läheltä, on syytä tarkkailla ja pohtia seurausvaikutuksia. Niiden sisältämä tutkimustieto on perusteltua hyvinvoinnin kannalta arvioitaessa opettajankoulutuksen opiskelijavalintojen laatua ja kehittämistarvetta. Opiskelijat ovat ottaneet kiinnostuneena kantaa myös tekemissään julkilausumissa, joiden periaatteiden mukaan opiskelijavalintoja tulisi kehittää. Heidän mielestään pyrkijällä tulee olla mahdollisuus hakea useammalle kuin yhdelle opettajankoulutusalalle. Opiskelijavalintojen kehittely vaatii mielestäni edellä olevan pohdinnan lisäksi mittaamismenettelyjen metodologista arviointia ja tutkimustietoa, miten opiskelijavalintojen kriteerit mittaavat soveltuvuutta työelämään.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: