torstai 1. tammikuuta 2009

PÄÄTÖSTEN OLTAVA ARVOSTUSTA HERÄTTÄVIÄ

Palvelujärjestelmiä ovat kohdanneet toimintaympäristöjen muutokset. On merkittävää saada tietoa esimerkiksi koulutuksen paikallisesta toteutuksesta. Koulutuspolitiikan suunnittelun ja päätöksenteon menettelyt vaikuttavat koulutuspalveluihin kohdistuvaan arvostukseen. Hyvinvoinnin kannalta tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden arvioinnin ohella neutraalia suhtautumista on myös syytä pohtia. Kantaa ottamattomien pienehkö määrä selittänee sitä, että vastaajat pitävät arvioitavaa hyvinvointiasiaa itselleen tärkeänä. Suurehkon kantaa ottamattoman määrän kohdalla voidaan puolestaan kysyä, heijastavatko arviointitulokset palveluihin kohdistuvia arvostuksia vai tiedon puutetta palvelujen järjestämisestä. Päätöksiä tehtäessä joudutaan miettimään keinoja kysymysten ratkaisemiseksi: miten toteutuneita vahvuuksia voidaan kehittää, miten esille tulleita heikkouksia ja puutteita voidaan poistaa, miten käytettävissä olevia mahdollisuuksia voidaan paremmin hyödyntää ja miten mahdollisia uhkia voidaan torjua. Kou­lutuksen suunnittelussa on keskeistä yleissivistävän koulutuksen ohella ammatillisen koulutuksen kehittäminen. Tavoitteena on ottaa huomioon koko valtakuntaa palvelevien oppilaitosten oikea ja tar­koituksenmukainen sijainti ja huolehtia siitä, että alueelliset kou­lutusmahdollisuudet jakautuisivat oikealla tavalla sivistyksellisen tasapainon turvaamiseksi. Turvallisuuteen liittyvät myös ne ratkaisut, jotka tehdään koulun tasolla koulutettaessa opiskelijoita muun muassa työelämän tarpeita varten. Uusliberalistinen koulutuspolitiikka on ollut yhä enemmän suuntaamassa kasvatus- ja opetustointa. Miten turvataan koulutuksellinen tasa-arvo, joka on ollut johtavana periaatteena koulutusta järjestettäessä maassamme? Toisaalta pyrittäessä suuntaamaan yhteiskunnallista kehitystä parempaan tavoitteen toteutuminen edellyttää syrjäytymisen ehkäisemistä, tiedon tason yleistä kohottamista, koulun ja työelämän lähentämistä sekä koulutus- ja aineellisten investointien tasa-arvoista kohtelua. Mahdollisuus on löytää onnistuneita ratkaisuja kehitettäessä koulutus- ja kulttuuripolitiikkaa.


Terveisin


YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi


Kuopio

Ei kommentteja: