sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Ulkopolitiikka ja kontrolli

Ajankohtaista on seurata eduskuntavaalityötä. Sitä tehdään erilaisin taloudellisin panoksin, jota on arvioitava. Ehdokkaat esittävät myös "poliittista sanomaansa", jota äänestäjät yrittävät tulkita. Kysytään myös perustellusti sitä, onko toiminnan tarkoituksena yleensä "kansan paras" vai "puolueen paras", joka ajaa "kansan parasta". Perustuslain, demokratian ja jääviyden kysymykset on sisäistettävä. Maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja sisäpolitiikka on hoidettava hyvin. Sote-uudistuksessa sivuutettiin perustuslain velvoitteet ja tiedetään, miten kävi.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on syntynyt päätöksiä koskevaa kontrollin puutetta. Se on ollut mahdollista, kun kansanedustajat ovat olleet "kentällä", pois eduskuntatyöstä. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tiedetään, että maamme on tehnyt äskettäin muiden pohjoismaiden kanssa ulko- ja turvallisuuspoliittisen sopimuksen, joka näyttää tulleen monille päättäjille yllätyksenä. Mitä mieltä kansanedustajat olette kyseisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiasta? Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa seuraavat tietävät, mihin ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiaan tässä viitataan.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on aina pidettävä mielessä "peruskysymys, miten luotettavissa käsissä Suomen laivan ruori on, kun laivamme seilaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan merillä". Tämä ulko- ja turvallisuuspolitiikan vertauskuvallinen ilmaus on haasteellinen, sillä muualta saattaa tulla paineita oman ulko- ja turvallisuuspolitiikan harjoittamista kohtaan. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa "pää ei ole pensaassa", jos punnitaan ja arvioidaan tarkkaan päätösten seurauksia. Jos näin ei menetellä, silloin voidaan sanoa, että "pää on pensaassa".

Yhteiskunnassa seurataan tarkkaan ja perustellusti sitä, miten maamme omakohtainen osaamisen taito näkyy ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa päätöksenteon ratkaisut ovat tärkeitä yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta. Yhteistoimin tapahtuvat menettelyt herättävät parhaiten luottamusta. Ymmärrettävyysvajetta ei saa syntyä. ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan onnistuminen vaatii harkintakykyä, joka ei saa hämärtyä.

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan tavoite on selvä, kun kokemusta hyödynnetään ja päätösten vaikutukset tiedostetaan. Kun ulko- ja turvallisuuspolitiikassa asiat ovat kunnossa, vastakkainasettelua kuvaava sana on tuntematon. Julkisuudessa on esiintynyt kannanottoja, jotka eivät ole rakentavia ulko- ja turvallisuuspolitiikan laadun kannalta. Jälkeenpäin yritetään aina selitellä, ettei ole ollut tarkoituksena lisätä vastakkainasettelua. Tätä asian kohtaa seurataan.

On arvioitava huolella kannanottoja ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Erilaista tietoa on ollut tarjolla eri viestintävälineiden kautta. Tiedetään myös se, että maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa on arvostettu maailmalla. Saavutettua mainetta kannattaa vaalia. Maamme on toiminutkin melko usein rauhaa edistävissä asioissa maailmalla. Poikkeavat ja yllättävät ulkopolitiikkaa koskevat menettelyt, joihin tässä kirjoituksessa viitattiin, vaikeuttavat hyväksi koettua ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjakkuutta.



Terveisin


YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi


Kuopio

Ei kommentteja: