lauantai 31. toukokuuta 2008

KOULUJEN PÄÄTTYESSÄ

Oppilaitoksissa on ollut juhlapäivä ja pidetty puheita. Lisäksi on ollut kiinnostavaa lukea viestimien välityksellä, mitkä ovat parhaiten menestyneitä lukioita maassamme. Johtopäätöksiä tehtäessä on pohdittava huolella, mitkä taustatekijät ovat vaikuttaneet paremmuuteen. Tässä esitetään muitakin asioita, jotka ovat perusteltuja hyvinvoinnin kannalta. Puheessa voidaan esimerkiksi todeta, että oppilaat ovat käyneet monia kehitysvaiheita läpi. Niiden aikana on tarvittu koulun ja kodin hyvää yhteistyötä. Toiminnassa on kiinnitetty huomiota, että yhdessä edistetään oppilaan tasapainoista kasvamista ja oppimista. On etsitty ratkaisuja, miten kyetään parhaiten tukemaan myönteisen minäkuvan ja itsetunnon kehittymistä. Oppilaat ovat suunnitelleet koulun jälkeen jatkavansa opintojaan muun muassa toisen asteen oppilaitoksessa. Miten selviydyn uudessa ympäristössä ja tulevista haasteista? Ratkaisun löytämistä auttaa sopeutumiskyky. Oppilaille on pyritty opettamaan yhteiskunnassa tarvittavia perustietoja, taitoja ja käyttäytymistapoja, jotka ovat hyödyllisiä eri tilanteissa. Koulussa on opittu ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja kantamaan vastuuta yhteisöstä. Aikaisemmin nuoret seurasivat usein vanhempiaan ammatin valinnassa. Nykyään on enemmän mahdollisuuksia valita, mutta joudutaan kilpailemaan opiskelupaikoista ja työpaikoista. Ihmisen arvo ei riipu saadusta tehtävästä, vaan siitä, millaisia ihmisiä ollaan. Voidaan myös pohtia, millaisia asioita pidetään arvossa ja millaisten asioiden puolesta toimitaan. Jokaisella ihmisellä on omat tavoitteensa ja pyrkimys kehittyä vastuulliseksi kansalaiseksi. Hänen on pystyttävä tekemään sopimuksia ja luopumaan kenties omista toiveistaan tai siirtämään niitä tuonnemmaksi. Sopeutuminen ei merkitse kuitenkaan luopumista itselle tärkeistä arvoista, päämäärän asetteluista ja persoonallisista piirteistä.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: