perjantai 30. toukokuuta 2008

OPISKELIJOIDEN VALMISTUMISEN AIKAAN

Koulutuspolitiikassa kiinnitetään huomiota koulutuksen muuttuviin tarpeisiin yhteiskunnassa. Elinkeinoelämässä tapahtunut kehitys on lisännyt muun muassa oppilaanohjauksen ja ammatinvalinnan haasteita. Kouluopetuksessa on tiedostettava tekijöitä, jotka liittyvät ohjattavien sosiaaliseen kasvuympäristöön. Kodin ja koulun yhteistyö, johon kuuluu henkilökohtainen tapaaminen, on merkittävä koulutustavoitteiden saavuttamisen kannalta. Kasvatus- ja opetustapahtumassa on arvioitava koulutuspalvelujen laadullisia vaikutuksia. Tavoitteena on kasvatusta ja opetusta tarvitsevan sosiaalistaminen koulutusyhteiskuntaan. Sosiaalisessa vuorovaikutustilanteessa ohjaustoiminnasta vastaavat henkilöt vaikuttavat ohjattavien arvojen sisäistämiseen. Sosiaaliset vuorovaikutussuhteet ovat yhteydessä kulttuuritekijöihin. Oppilaanohjaajien toiminta sisältää erikoisvaatimuksia, jotka on hallittava yhteiskunnan muuttuvissakin tilanteissa. Ohjaustehtävään valmistutaan kouluttautumalla. Oppilaanohjaajien tehtäviin kuuluu seurata ohjattavien menestymistä koulussa. Arvosanojen antamisessa kiinnitetään huomiota, missä määrin kukin oppiaine edellyttää valtakunnallista yhtenäisyyttä tavoitteissa ja tulosarvioinnissa. Ajankohtaista on ollut jälleen keskustella ylioppilaskirjoitusten arvioinnin perusteista. On esitetty jopa kysymys, onko tarpeen käyttää Gaussin käyrää oppilaiden osaamista arvioitaessa. Arvioinnin kehittäminen on opetussuunnitelman kehittämisen osatehtävä. Arvosanat vaikuttavat jatko-opintoihin pääsyyn. Arvosanoja koskevat tutkimustulokset osoittavat kouluarvostelun kehittämistarpeita. Tutkimusteni mukaan esimerkiksi peruskoulun päättöluokkalaisten arvosanojen taso on eräiltä osin pyrkinyt kohoamaan. Arviointi sisältää kielteistä arvovarausta, jota ei tule sekoittaa koulun opetussuunnitelman mukaiseen tavoitearviointiin. Siinä yhteydessä arvosanojen on tarkoituskin kohota ilmentäen asetettuihin koulutustavoitteisiin pääsyä. Tutkimuksissani olen tarkastellut myös opiskelijan yleistä suoritustasoa profiilipistemäärien avulla.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: