maanantai 26. toukokuuta 2008

VALINTAPROSESSEJA ON ARVIOITAVA

Opiskelijavalinnat ovat ajankohtaisia. Niitä voidaan tarkastella esimerkiksi siltä kannalta, miten todistuksen arvosanat vastaavat tulevan jatkokoulutuksen tarpeita. Olen tutkinut lainsäädäntöön perustuvien hallinnollisten periaatteiden mukaisten valintakriteerien ja jatkokoulutuksessa saatujen arvosanojen yhteyttä. Tutkimukseni on selvittänyt muun muassa matematiikan ennustearvoa jatko-opinnoissa. Julkisuudessa on esitetty huolta matematiikan osaamisesta, joka on opetuksellinen haaste pyrittäessä mahdollisimman hyviin oppimistuloksiin. Arvioitavat valintaprosessit koskettavat myös opettajankoulutusta. Opiskelijavalintoja tarkasteltaessa on tärkeää saada yksilötason kokemuksista ja tuntemuksista palautetta arvioitaessa opiskelijavalintojen toteutumista ja onnistuneisuutta. Opiskelijavalinnoissa hylätyksi tulleiden kokemukset antavat argumentointipohjaa koulutuspolitiikan arviointiin. Monet pyrkijät ovat kokeneet jonkinlaista epäoikeudenmukaisuutta opiskelijavalinnoissa. Tutkimustulokset vaihtelevat sen mukaan, mitä persoonallisuustyyppiä koulutukseen valikoitumattomat edustavat. Opettajiksi valmistuvat ovat ottaneet mielellään kantaa opiskelijavalintojen yleisiin periaatteisiin. Opettajakoulutuksen eri alojen tulee olla hakujärjestelmässä erikseen, että on mahdollista hakea useammalle kuin yhdelle koulutusalalle. Tämän ymmärtää hyvin, sillä opettajankoulutukseen on vaikea päästä. Kaksivaiheinen opiskelijavalinta on lähtökohta kehitettäessä opiskelijavalintoja myös tulevaisuuden tarpeita varten. Opiskelijavalintojen kehittely vaatii mittaamismenettelyjen metodologista arviointia. Tarvitaan myös tietoa opiskelijavalintojen työelämään soveltuvuuden mittaamisesta.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: