perjantai 14. maaliskuuta 2008

KOULUTUSSISÄLTÖJEN LAATUA ARVIOITAVA

Julkisuudessa esitetään usein kouluttautumisen merkitystä kansalaisten hyvinvointia edistämässä. Esimerkiksi opiskelua koskettaa läheisesti verkossa oleva koulutusteema: "Opiskelu, työelämä ja ammatinvalinta". Kyseinen koulutussisältö sisältää niitä tekijöitä, joita olen pohtinut muun muassa TVT-projektityötä suunnitellessani ja toteuttaessani. Arvioitavana oleva koulutusaihe on läheinen myös sen vuoksi, sillä olen tutkinut koulutuskysymyksiä ja niiden ratkaisemista hyvinvoinnin kannalta. Mitä tulee vielä puheena olevan kurssin sisältöön, se antaa kuvan niistä asioista, joita opiskelija joutuu omalla kohdallaan pohtimaan. Kurssissa esitetään myös lukuisia ammatteja ja ammattikuvauksia, joihin opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä lähemmin. Verkkokurssi ei anna kuitenkaan valmiita ratkaisuja valinnan suhteen. Opiskelijan on toisin sanoen itse tehtävä lopulta valintapäätöksensä käyttämällä hyväksi kurssin koulutusosioita, jotka mittaavat esimerkiksi lahjakkuustekijöitä. Kurssissa esitetään myös työelämään liityviä asioita, muun muassa työetiikkaa sivuavia kysymyksiä, joiden käsitteleminen on perusteltua opetuksen kannalta. Verkkokurssin sisältöjä ovat myös ne asiat, jotka tarkastelevat koulutusosioina tasa-arvoisuutta työelämässä ja koulutuksessa. Työelämän kannalta yrittäjyyden opetussisältöjä ei ole myöskään unohdettu. Verkkokurssien yhteydessä käytetään yleensä opiskeluvälineenä oppikirjaa, niin myös tässä tarkasteltavana olevan verkkokurssin opiskelun yhteydessä. Kurssin tavoitteiden saavuttamisen kannalta käytetään hyväksi myös opettajan tarjoamaa omaa koulutusaineistoa. Arvioitavana olevan verkkokurssin opiskelu lähtee johdonmukaisesti toiveammatin määrittelystä, joka sopii melko hyvin esimerkiksi nuorehkojen opiskelijoiden tilanteeseen. Kun opiskelija on suorittanut verkkokurssin, hänellä lienee sen jälkeen parempi kuva koulutustavoitteistaan ja siitä, mikä olisi hänelle sopiva koulutusvalinta.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: