sunnuntai 30. maaliskuuta 2008

KOULUTUKSEN ERI PUOLIA HUOMIOITAVA

Kun pohditaan hyvinvointiasioita yhteiskunnassa, ei voine sivuuttaa tieto- ja viestintätekniikan tärkeää merkitystä palvelujen järjestämisessä. Kyseinen opetussisältö kuuluu opetussuunnitelmien koulutustavoitteisiinkin. Koulutustavoitteiden saavuttamiseksi joudutaan kiinnittämään huomiota opetus- ja kasvatusmenetelmiin. Koulutuspalvelujen kohdalla hyvinvointiratkaisut ovat arvoperustaista toimintaa, jota suunnittelu ja päätöksenteko käytännössä pyrkivät toteuttamaan. Tutkimusta voidaan hyödyntää kartoitettaessa oppilaitosten koulutustarpeita ja koulutustarpeiden tyydyttämistä. Tutkimuksen tulokset ovat yhteydessä tieto- ja viestintätekniikan kohdalla erityisosaamisen alueisiin ja koulukasvatuksen pedagogisiin soveltaviin menettelyihin. Koulutuksen pohtiminen on ajankohtaista, sillä koulutoimen päätösvaltaa ja vastuuta on siirretty paikallistasolle ja oppilaitoksille. Muutos koskettaa myös koulutuksen valintaperusteita, jotka ovat vaihdelleet monin tavoin. Oppilaitosten koulutuksen ja valintamenettelyjen kehittelyssä on otettava huomioon yhä enemmän koulutukseen pyrkijöiden kulttuuritausta. Koulutuksen tavoitteena on motivoiva opiskeluympäristö, ja tarkoituksena on tukea opiskelijoiden kasvua selviytyä koulutusyhteiskunnan haasteista. Koulutuspalvelujen järjestäminen on yhteydessä turvallisuuskäsitteeseen. Kyseinen käsite on keskeinen tarkasteltaessa yhteiskunnassa koulutukseen valikoitumista, koulutusyhteiskuntaan integroitumista ja syrjäytymisen estämistä.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: