lauantai 15. maaliskuuta 2014

Sote-malli on kokonaisuus


Julkisuudessa on pohdittu vitkaisesti etenevää sote-uudistusta. Käytäntö on osoittanut, että sote-uudistusta ja turhien raja-aitojen poistamista tarvitaan. Päättäminen on ollut vaikeaa. Miksi sote-uudistus on siirtynyt aina myöhäisempään ajankohtaan? Esimerkiksi syksyllä on todettu, että keväällä "kehysriihessä kaikki järjestyy". Vaikuttaa siltä, että aikaisemmin reippaasti julkisuuteen tuotu ohjelma ei toteudukaan alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti. Tämä on seurausta, kun on sivuutettu sote-asioiden järjestämistä koskevat varoittavat, tiedossa olevat arvioinnit.

Sote-uudistuksesta päättäminen vaatii tietoa ja näkemystä. Vastuuhenkilöt ovat vaihtuneet, mikä on vaikuttanut asioiden kulkuun. Tilanne on muuttunut ja vaikeutunut niin paljon, että lainvalmistelu on saanut uusia ulottuvuuksia. Päädytäänkö sellaiseen sote-malliin, että erikoissairaanhoito tapahtuisi viidellä erityisvastuualueella ja perusterveydenhuolto jäisi kuntien vastuulle? Tällainen sote-malli ei ratkaisisi perusterveydenhuollon ongelmia, jotka ovat yleisesti tiedossa kokemuksen myötä.

Uusi kaavailtu sote-malli kiinnittää huomiota pääasiassa erikoissairaanhoitoon, mikä on tietenkin tärkeä asia järjestää. Tarvitaan kuitenkin sellainen sote-malli, jossa hahmotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon järjestämisvastuu yhdistetään toisiinsa. Kunnat ovat joutuneet antamaan omat lausuntonsa sote-uudistuksesta, vaikka perustuslaillisia kysymyksiä on noussut esiin. Jäämme odottamaan, mikä on lopullinen sote-uudistusesitys ja -laki, jotka vaikuttavat ihmisten hyvinvointiin.



Terveisin



YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi



Kuopio

Ei kommentteja: