lauantai 26. huhtikuuta 2008

KASVATUKSEN TUKEMISEN LÄHTÖKOHTIA

Kasvatuksen ja opetuksen kysymysten tarkastelu ja ratkaisut liittyvät läheisesti arvolähtökohtiin. Niihin kuuluvat esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan laitehankinnat, jotka ovat riippuvaisia rahoituksesta. Mitä koulutusta tarvitaan, on myös mietinnän kohteena. Suunnittelun ja päätöksenteon tärkeänä perustana on niin sanotun demokraattisen kulttuurin sisäistäminen. Kysymys ei ole pelkästään muodollisen järjestelmän luomisesta, vaan todelliselta arvopohjalta lähtevien ratkaisujen tekemisestä. Suunnittelun ja päätöksenteon menettelyt vaikuttavat koulun oppilaiden kehitysprosessiin, joka on yhteydessä tarjolla olevan tieto- ja viestintätekniikan opetuksen kanssa. Hyvinvoinnin kehittyminen on riippuvaista koulutuspalvelujen järjestelyistä. Varhaiskasvatustasolla pohditaan myös, millaista kasvatusta ja opetusta päiväkodeissa tulisi eri perhetaustaltaan oleville lapsille tarjota. Tulisiko hankkia tietokoneita päiväkoteihinkin, on varmaan monessa päiväkodissa ajateltavana. Monissa kodeissa alle kouluikäiset lapset askartelevat tietokoneiden parissa melko itsenäisesti. Kyseisen tilanteen ei kuitenkaan saisi lisätä perheiden paineita hankkia tietokoneita. Perheissä toteutuu monella tapaa kasvatustehtävän suorittaminen. Perheen itsenäisen päätöksenteon ja lasten kasvatustehtävän suorittamista ohjannee periaate, jonka mukaan huolehditaan lapsen perustarpeista ja yhteisyyden tarpeiden tyydyttämisestä sekä kasvun turvaamisesta.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: