keskiviikko 23. huhtikuuta 2008

OPETTAMINEN KOULUTUSKYSYMYS

Koulutuksen järjestymistä on pohdittu monella tapaa. Sitä voidaan tarkastella esimerkiksi, miten opetussuunnitelman mukainen yhteisen koulun periaate toteutuu. Tavoitteen saavuttamista auttaa, jos opetusalueella toimii riittävästi tarvittavan koulutuksen saaneita opettajia. Opetusta arvioitaessa voidaan tähdentää, että opettajilla on valmiudet yleisopetuksen tehtäviä varten ja taito ohjata myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Opettajankoulutuksessa opetus- ja kasvatustarjonta sisältää edelliseen liittyen muun muassa käytännön valmiuksien saamista koulutyötä varten. Millaista koulutusta opiskelijat saavat ajankohtaisessa tieto- ja viestintätekniikassa? Kenttätyössä ammattitaito näkyy siinä, miten opettaja osaa soveltaa erilaisia kasvatus- ja opetustapahtuman toimintoja. Opetusratkaisuja tehdessään hänen on tunnettava kokonaistavoitteet, etäistavoitteet, välitavoitteet ja lähitavoitteet. Kasvatus- ja opetustapahtumaa arvioitaessa joudutaan pohtimaan kasvatusärsykkeitä ja kasvatusreaktioita, oppilaan kohdalla yksilöllisiä ominaisuuksia ja vuorovaikutustekijöitä. Tavoitteisiin pyrkivä työ vaatii tietoja myös koulun ulkopuolelta, esimerkiksi kodin ja koulun yhteistyön avulla saatuna. Opetuksen ja kasvatuksen tarkoituksena on saada aikaan myönteinen oppimisprosessi.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: