tiistai 29. huhtikuuta 2008

LUKUTAIDON LAAJENTAMISTA TARVITAAN

Julkisuudessa on ollut esillä monessa yhteydessä, että maamme on sijoittunut kansainvälisissä koulututkimuksissa kärkisijoille. Tähän on ollut vaikuttamassa opetus- ja kasvatustoiminta, jota on ohjannut opetussuunnitelma. Koulutusjärjestelyt ovat olleet lainsäädännön edellyttäminä sen suuntaisia, että koko ikäluokkaa opetetaan hyvin opetussuunnitelman sisältöjen mukaisesti. Opetustavoitteena on ollut hyvän luku- ja kirjoitustaidon saavuttaminen. Tässä koulutustavoitteessa on onnistuttu maassamme muihin maihin verrattuna erittäin hyvin. Perustellusti voidaan kysyä, millaista olisi kulttuurin tuotosten eli kirjallisuuden hyödyntäminen, jos ei olisi lukutaitoa. Kirjoitustaito on myös välttämätön kulttuuritarpeiden tyydyttämisen kannalta. Voimme vain kuvitella, miten tulisimme toimeen ilman luku- ja kirjoitustaitoa. Miten saisimme tarvittavaa tietoa yhteiskunnassa selviytymisen kannalta ja miten hoitaisimme yhteisiä asioita, ovat kysymyksiä joiden eteen joutuisimme. Yhteiskunnan järjestämät koulutuspalvelut ovat mahdollistaneet sen, että olemme saavuttaneet yleisesti ottaen hyvän luku- ja kirjoitustaidon sekä muitakin tarvittavia tietoja ja taitoja. Meidän on kuitenkin mietittävä, onko meillä tarpeeksi hyvä taito käyttää hyväksi verkon runsasta tieto- ja viestintätekniikan avulla tuotettua materiaalia. Tässä yhteydessä joudutaan tarkastelemaan, miten tekijänoikeuskysymykset otetaan huomioon. Verkkomateriaalia koskevan lukutaidon kysymys on kuitenkin vähäinen, jos vertaa sitä niihin maihin, joissa saattaa olla huomattava osa aikuisväestöstäkin luku- ja kirjoitustaidottomia.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: