perjantai 11. huhtikuuta 2008

OPPIMISPROSESSIN RAKENTUMINEN

Tieto-ja viestintätekniikan kurssi on päätöksessään. Kurssilla kiinnitettiin huomiota muun muassa oppimisaihioiden pedagogiikkaan, jota tarvitaan oppimisprosessin suunnittelussa. Kurssin keskeinen sisältö eli pedagoginen puoli tuli esiin koulutuksen eri vaiheissa, ensimmäisestä lähikoulutuksesta lähtien. Pedagogista tavoitetta ei varmaan aina kyllin hyvin oteta huomioon. Kurssin aikana käydyt opetuskeskustelut ja etätehtävät tukivat oppimisprosessia. Kurssilla esitettiin verkkoympäristön työvälineitä, joita voidaan käyttää projektityön tekemisessä ja koulutustavoitteiden saavuttamisessa. Projektityön tekemistä auttoi ohjanta, varsinkin kurssin loppuvaiheessa, jolloin sen merkitys korostui. TVT-projektityöni käsittelee oppilaanohjausta, johon koulun tasolla joudutaan paneutumaan oppilaanohjauksen koulutustavoitteisiin pyrittäessä. Kyseinen ohjantatehtävä on haasteellinen ohjattavien suuren määrän vuoksi. Oppilaanohjauksessa kiinnitetään huomiota terveydellisiin tekijöihin, joita ei voida sivuuttaa ammatinvalinnan ratkaisuja tehtäessä. Ammatinvalintakysymyksiä pohdittaessa käytetään hyväksi mahdollisia tutkimustuloksia. Kurssin opetustapahtumat veivät eteenpäin suunnittelemaani TVT-työtä. Yleinen havaintoni oli myös se, että kurssilaiset olivat kiinnostuneita oppilaanohjaukseen liittyvistä asioista, jotka ovat heitäkin pedagogeina ymmärrettävästi askarruttaneet. Opetuskeskustelut olivat vuorovaikutustilanteita. Niissä kurssilaiset olivat toistensa kouluttajia. Aikuiskoulutuksessa näin tapahtuukin. Kurssilaiset olivat kiinnostuneita myös toistensa oppimisprosessin suunnittelusta ja oppimisaihioiden tuottamisesta verkkoon.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: