torstai 24. huhtikuuta 2008

KOULUTUSSUUNNITTELU HYVINVOINTITEKIJÄ

Koulutusta koskevat ratkaisut johdattavat priorisointikysymysten pohdintoihin. Koulutuksen laadun arvioimisessa voidaan tehdä vertailuja suunniteltuihin ja päätettyihin tavoitteisiin sekä aikaisempiin vertailuvuosiin. Siinä yhteydessä tarkastellaan esimerkiksi käytettävän rahoituksen määrää koulutusta järjestettäessä. Miten paljon taloudellisia resursseja käytetään muun muassa tieto- ja viestintätekniikan kehittämiseen, on eräs ajankohtainen koulutuksen kehittämisen alue. Koulutuksen järjestäjien kohdalla on arvioitava, miten taloudelliset seikat ovat rajoittamassa niiden toimintojen laadullisia ja määrällisiä tavoitteita. Hyvinvointivaikutuksia voidaan arvioida havaintoihin perustuvan tiedon avulla. Esimerkiksi kunnat ovat kooltaan ja asukasmäärältään hyvin erilaisia, joten taustatekijöiden selvittäminen on tarpeen. Vastuullisten tahojen on mahdollista toimia yhdessä vaikuttamassa koulutusratkaisuihin. Silloin he kiinnittänevät huomiota muun muassa tieto- ja viestintätekniikan ajan tasalla pysymiseen ja kehittämiseen, jolla toiminnalla on merkitystä tulevaisuuden yhteiskunnassa. Minkä arvojen avulla keskeisten tahojen on tarkoitus kehittää yhteiskuntaa? Vastauksen saamisella on merkitystä kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Tehtyjen selvitysten mukaan tarvitaan tietoa, mitä arvoja suunnittelu ja päätöksenteko todella edustavat.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: