sunnuntai 20. huhtikuuta 2008

OPPIMISTAVOITTEET KOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTA

Oppimistavoitteita arvioitaessa opettajuuden käsite on merkittävä. Arviointia voidaan silloin kohdistaa esimerkiksi siihen, miten opettajat toteuttavat parhaiten rooliinsa kuuluvia tekijöitä mahdollisimman hyvin. Suotuisassa oppimisympäristössä hyväksi havaitut perinteiset oppimismenetelmät ovat läheisessä kosketuksessa uudempien tieto- ja viestintäteknillisten sovellusten kanssa. Opettajuus muodostuu niistä hyvinvointitekijöistä, jotka kuvaavat muun muassa oppimisen ja kasvun ohjaamista ja arvovaikuttamista. Asiantuntijuutta tarvitaan erityisesti tieto- ja viestintätekniikan koulutustavoitteiden saavuttamisessa. Näiden koulutustavoitteiden saavuttamiseksi on pyrittävä saamaan lisäkoulutusta. Esimerkiksi tarvittavassa ammatillisessa jatkokoulutuksessa opettajien oppimistavoitteet ovat moninaisia, kun pohditaan tarkemmin, mitä tietämystä uusimmat julkisuudessa esitetyt tieto- ja viestintätekniikat vaativat. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppimisympäristö vaikuttaa oppimisen kehittymiseen. Koulun tasolla käytössä olevat vaihtelevat opetusmenetelmät tukevat oppimisprosessia, jota opettajat suunnittelevat ja toteuttavat opetussuunnitelmien johdattelemina. Opettajien tieto- ja viestintätekniikan taitojen kehittymistä lisäävässä koulutuksessa voidaan pohtia sitä, miten esimerkiksi oppimisaihioita käytettäisiin hyväksi vuorovaikutteisessa oppimisprosessissa. Koulutuksessa joudutaan tarkastelemaan myös valmistuneiden oppimisaihioiden esittämistapaa ja tallentamista.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: