maanantai 28. huhtikuuta 2008

OPETUKSEEN VAIKUTTAMISEN KEINOJA

Tehdessäni palvelututkimuksia olen pohtinut niiden kohdalla tieto- ja viestintätekniikan käyttöä koulun opetusta tehostamassa. Koulun opetusjärjestelyjä suunniteltaessa pyritään saamaan aikaan mahdollisimman motivoiva ja häiriötön opiskeluympäristö. Sen toteutumisessa on ollut vaikeuksia. Osa työrauhahäiriöitä aiheuttavista tekijöistä on yhteydessä yhteiskunnan eri elämänalueilla ja koululaitoksessa tapahtuneisiin muutoksiin ja valittuihin ratkaisuihin. Osa selittyy yksittäisessä oppilaitoksessa vallitsevien yleisten taustatekijöiden pohjalta. Viimeksi mainittuihin voidaan vaikuttaa koulun omin voimavaroin ja keinoin. Koulujen työrauhaan saattaa vaikuttaa kodin ja koulun kasvatuksen tavoitteissa ja käytettävissä menettelytavoissa ilmenevä toiminnan selkiintymättömyys. Kun koulussa on käytettävissä hyvin suunniteltu tieto- ja viestintätekniikka, sen avulla on mahdollista osin helpottaa ongelmaista opetustilannetta. Yleisenä havaintona voidaan todeta, että koulussa oppilaat työskentelevät melko motivoituneesti tietokoneiden ääressä. He pyrkivät kuitenkin herkästi menemään myös niin sanotuille kielletyille sivuille, johon menettelyyn on löydettävä sopivia ratkaisuja. Tieto- ja viestintätekniikan parissa työskentelevillä aktiiveilla henkilöillä on tähän ongelmaan hyväksi havaittuja käytännön menettelyjä. Koulun työrauha on suhteellinen käsite. Se vaihtelee opetusaineesta ja -tilanteesta toiseen siirryttäessä.

Terveisin Veikko Vilmi

Ei kommentteja: