Perustuslaki on tärkeä tekijä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa. Kunnat arvioivat mielellään äskettäin esitettyä yksiportaista sosiaali- ja terveydenhuollon mallia palveltavuuden, rahoituksen ja avoimuuden kannalta. Kiire ei ole hyvä menettely suuria uudistuksia tehtäessä, esimerkiksi nyt sosiaali- ja terveydenhuollon uuden mallin tilanteessa. Mielenkiintoista on nähdä, miten eduskunnan perustuslakivaliokunta ja asiantuntijat suhtautuvat sosiaali- ja terveysvaliokunnan laatimaan malliin ja perusteluihin.
Palvelumalleja laaditaan helpottamaan päätöksentekoa. Asianosaisia eli kuntia on kuultava palvelumallien laatua arvioitaessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon malleja on esitetty useita nykyisen vaalikauden aikana. Miten on arvioitu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen eri vaiheita ja niiden perusteluja? Sosiaali- ja terveydenhuollon kysymykset aktivoivat keskustelua eduskuntavaalien lähestyessä.
Pohditaan myös kuntarakenteita, velkaantumista, työllisyyden parantamista ja koulutusasioita. Kokemuksen kautta saatu tietämys auttaa vastaamaan siihen, miten suuria kysymyksiä tulisi lähestyä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta tarkasteltaessa on perusteltua kysyä, miksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskeva yksiportainen malli havaittiin vasta nyt. Kysymys lienee aiheellinen.
Perustuslain kriteerit koskettavat sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Julkisuudessa on esitetty sosiaali- ja terveydenhuollon lainvalmistelua koskevia ehdotuksia, joita on arvioitava kriittisesti. Ehdotuksissa on sanottu epäoleellisia perusteluja, joiden mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lainvalmistelu voisi tapahtua. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa on edettävä oikeiden säädösten mukaan.
Terveisin
YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi
Kuopio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti