perjantai 27. helmikuuta 2015

Sote-uudistus ja johtajuus

Tällä hetkellä pohditaan muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon kysymyksiä. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on esitellyt yksiportaisen sosiaali- ja terveysalueiden kuntayhtymämallin. Hankkeen arviointi vaatii aikaa, kun on hahmotettava tarkkaan koko maassa asuvien kuntalaisten sairastavuus- ja ikärakennetekijät ja kuntien kustannusten tasausjärjestelmät. Mielenkiintoista on nähdä, miten eduskunnan perustuslakivaliokunta ja asiantuntijat suhtautuvat nyt uuteen sosiaali- ja terveysvaliokunnan laatimaan "kapitaatiomalliin" ja esitettyihin perusteluihin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon kohdalla on esitelty useita malleja nykyisen vaalikauden aikana. Perusteltua on kysyä, onko mallien määrä jotenkin yhteydessä johtajuuden puutteeseen. Hyvin pohjustetut suunnittelumallit auttavat päätöksentekoa, kun ratkaistaan esimerkiksi palveltavuuden, rahoituksen ja avoimuuden kysymyksiä. Kuntia on tarkkaan kuultava palveluratkaisuja tehtäessä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta tarkasteltaessa on perusteltua kysyä, miksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskeva yksiportainen malli keksittiin vasta nyt. Kysymys on monien mielestä aiheellinen. Kokemuksen kautta saatu tieto auttaa, miten suuria kysymyksiä tulisi lähestyä. Kuntarakenteita, velkaantumista, työllisyyden parantamista ja koulutusasioita koskevat kysymykset ovat päätöksenteon haasteita.

Perustuslain kriteerit ovat keskeisiä lainsäädännössä. Perustuslakivaliokunnalla on tärkeä rooli sosiaali- ja terveydenhuollon kysymysten ratkaisuissa. Julkisuudessa on esitetty sosiaali- ja terveydenhuollon lainvalmistelua koskevia ehdotuksia. Ne sisältävät epäoleellisia perusteluja, joiden mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lainvalmistelu olisi mahdollista. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa edetään tietenkin vain perustuslain säädösten mukaan.


Terveisin


YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi

Kuopio

Ei kommentteja: