sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Ulkopolitiikka ja eduskunta


Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on hahmotettava kokonaisuus. Perusteltua on kysyä, miten esimerkiksi kansanedustajat vaikuttavat ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskeviin asioihin. Kansalaiset seuraavat, mitä maamme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa tapahtuu. He miettivät muun muassa, mitä niin sanottu ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta esittää lähiympäristön ilmaharjoituksista.

Julkisuudessa on esitetty ilmaharjoituksia koskevia lausumia, joiden perusteluja on pohdittava syvällisesti. Äskettäin todettiin, että toiminta arvioidaan virallisen kutsun saatua. Kansalaiset miettivät kirjallisen kutsun luonnetta: "Kutsun saaja arvioi aina, miten kutsu on huomioitava. Mitä tapahtuu käytännössä, jos lähettäjä on arvovaltainen taho? Miten eduskunta arvioi syntynyttä tilannetta?"

Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa voidaan hahmottaa kielikuvien avulla. Kansalaiset arvioivat perustellusti, millaisissa käsissä Suomen laivan ruori on, kun laivamme seilaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan merillä. Kyseinen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tavoite on haastava. Kansalaiset haluavat tietää, millainen on koetellun ulko- ja turvallisuuspolitiikan jatkuvuus.

Kansalaiset pohtivat edelleen, hyödynnetäänkö ulko- ja turvallisuuspolitiikassa kokemus. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan onnistuminen vaatii vuorovaikutusta eri tahojen kanssa. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan määrittämisessä ei saa syntyä ymmärrettävyysvajetta. Tiedotusvälineiden on tiedotettava ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksistä monipuolisesti.


Terveisin


YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
http://www.veikkovilmi.fi


Kuopio

Ei kommentteja: